Opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców

44 polskie miasta we współpracy z Ministerstwem Środowiska biorą udział w projekcie, którego celem jest przystosowanie miast do obserwowanych i prognozowanych zmian klimatu.

Dowiedz się więcej o projekcie

Wrocław zwycięzcą tytułu miasta najbardziej przyjaznego rowerom

Wrocław wygrał tegoroczną edycję plebiscytu magazynu Rowertour i został najbardziej przyjaznym rowerzystom miastem w Polsce. Stolica Dolnego Śląska zawsze zajmowała wysokie miejsca w zestawieniu, ale po raz pierwszy pokonała Gdańsk, który do tej pory konsekwentnie wygrywał.

top logo - Wrocław zwycięzcą tytułu miasta najbardziej przyjaznego rowerom

W zestawieniu brane były pod uwagę m.in. długość sieci tras rowerowych, liczba rowerów miejskich czy liczba miejsc parkingowych dla rowerzystów, ale także sposób konsultowania rozwiązań rowerowych z mieszkańcami.

– Jestem ogromnie szczęśliwy, że nasze wieloletnie działania na rzecz rozwoju transportu rowerowego zostały docenione. Już w 2005 r. zwołaliśmy okrągły stół, angażując środowiska rowerowe i przygotowując koncepcje tras. W 2007 r. powołaliśmy oficera rowerowego, a niedługo później plany miejscowe uwzględniały wskaźniki miejsc parkingowych dla rowerów. Wreszcie kierunek naszych działań został potwierdzony przez Wrocławską Politykę Mobilności w 2013 r. To wszystko było możliwe dzięki współpracy i zaangażowaniu wielu osób, wydziałów i jednostek, za co bardzo dziękuję – mówił Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

W zmaganiach o tytuł miasta najbardziej przyjaznego rowerzystom udział wzięło 40 miejscowości. Za Wrocławiem uplasował się Gdańsk, lider poprzednich rankingów prowadzonych przez magazyn Rowertour. Na podium znalazł się też Radom.

Zobacz raport z oceny

We Wrocławiu jest już w sumie ok. 1 100 km tras rowerowych. Na tę liczbę składają się m.in. drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, trasy prowadzące po wałach przeciwpowodziowych czy strefy uspokojonego ruchu. Rowerzyści w mieście mają do dyspozycji ponad 9 200 miejsc postojowych oraz około 20 samoobsługowych stacji naprawczych.

Tylko w 2018 roku rowerzystom oddano do użytku kilka nowych tras, m.in. na ulicach Piłsudskiego, Grabiszyńskiej, Powstańców Śląskich i aleji Kromera. Ciągle przybywa też miejsc do parkowania dla jednośladów i znikają bariery architektoniczne, które przeszkadzają w jeździe po mieście. Wrocław bierze też aktywnie udział i sam organizuje wiele akcji promujących jazdę na rowerze, np. Rowerowy Maj, Wrocławskie Święto Rowerzysty, Rowerowa Szkoła, European Cycling Challange, Bike Days.

W planach są kolejne inwestycje rowerowe i rozszerzanie sieci dróg, tak aby utworzyły jeden spójny i bezpieczny system, a każde osiedle było skomunikowane drogami rowerowymi z centrum. W najbliższych latach trasy rowerowe mają powstać na ulicach: Wyszyńskiego, Piaskowej, Na Grobli, Karkonoskiej, Hubskiej czy Dworcowej. Powstanie też Promenada Krzycka, czyli 7,5-kilometrowa trasa pieszo-rowerowa wzdłuż kolejowej obwodnicy towarowej.

To nie koniec dobrych wiadomości dla rowerzystów. W 2019 roku Wrocławski Rower Miejski powiększy się dwukrotnie. Mieszkańcy i turyści będą mieli do dyspozycji ok. 2000 rowerów i 200 stacji. Liczba stacji zwiększy się ponad dwukrotnie. W efekcie rozwoju Wrocławskiego Roweru Miejskiego 60 proc. mieszkańców Wrocławia będzie posiadać stację w odległości ok. 500 m dojścia pieszo. Na ulicach pojawi się też 65 rowerów nietypowych: tandemów, cargo, elektrycznych, składanych, trójkołowych, dziecięcych i handbike’ów.

 

Aktualna sieć tras rowerowych dostępna jest na Geoportalu miasta Wrocławia.

 

Źródło: https://kochamwroclaw.pl/13911/

powrót do aktualności
Dostępność