Opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców

44 polskie miasta we współpracy z Ministerstwem Środowiska biorą udział w projekcie, którego celem jest przystosowanie miast do obserwowanych i prognozowanych zmian klimatu.

Dowiedz się więcej o projekcie

Zielone dachy… autobusów?

Współcześni architekci krajobrazu szukają nawet najmniejszych powierzchni miasta, w których mogliby umieścić nieco zieleni. Hiszpański projektant Marc Grañén zdecydował się wykorzystać w tym celu dachy autobusów.

phyto1 720x356 - Zielone dachy… autobusów?

Mobilne ogrody to pomysł autorstwa hiszpańskiego architekta krajobrazu Marca Grañéna z firmy PhytoKinetic.

Pierwszy autobus z zieloną instalacją na dachu pojawił się już kilka lat temu na ulicach Girony w Katalonii. Bazę ogrodu stanowi hydroponiczny, gruby na 7 cm dywanik umieszczony na żelaznym stelażu, gdzie Grañén zasadził małe sukulenty, krzewy i paprocie.

phyto - Zielone dachy… autobusów?

fot. PhytoKinetic.net

Pomysł wydaje się ekscentryczny, ale z punktu widzenia ekologii i walki ze smogiem w miastach, zyski są oczywiste. Według informacji PhytoKinetic przeciętny dach autobusu to 15 m kw. wolnego miejsca, a każdy metr takiego dachu pochłania około 25 kg dwutlenku węgla rocznie.

Dodatkowo zielona izolacja to realne oszczędności. Oszacowano, że mobilny ogródek pozwala na obniżenie temperatury wewnątrz pojazdu o 4,5 stopnia C. Poza przyrostem „zielonych płuc” w przestrzeni miejskiej i większej absorpcji dwutlenku węgla, zielone dachy na autobusach mogą funkcjonować jako turystyczna i estetyczna ciekawostka, która stale przypomina ludziom o ekologii.

System wykorzystuje podłoże hydroponiczne, dużo lżejsze niż gleba, więc nie przyczynia się w znacznym stopniu do większego zużycia paliwa. Do nawodnienia ogródka wykorzystywane jest zjawisko kondensacji pary wodnej związane z działaniem systemu klimatyzacji w autobusie. Im jest cieplej, z tym większą siłą musi działać klimatyzacja w autobusie, co wiąże się z intensywniejszą produkcją skroplonej pary. Dzięki temu kierowca nie musi myśleć o dostarczaniu wody roślinom – wystarczy, że dostosuje pracę klimatyzatora do warunków panujących na zewnątrz.

Najważniejsza informacja związana z pomysłem PhytoKinetic jest jednak taka, że wkrótce będzie on realizowany na większą skalę w Madrycie. Manuela Carmena, znana z ekologicznych poglądów burmistrz stolicy, podjęła decyzję, że autobusy z ogrodami na dachu wkrótce będą kursować na dwóch liniach w centrum miasta.

 

Źródło: Forbes.pl, PhytoKinetic.net

powrót do aktualności